فایبرگلاس چیست و انواع آن + لیست قیمت و فروشندگان

۲ بازديد

فایبرگلاس نوعی پلاستیک تقویت شده با الیاف است که در آن فیبر شیشه پلاستیک تقویت شده است. شاید به همین دلیل است که فایبرگلاس به عنوان پلاستیک تقویت شده با شیشه یا پلاستیک تقویت شده با الیاف شیشه نیز شناخته می شود. الیاف شیشه معمولاً به صورت یک ورق صاف می شود، به طور تصادفی مرتب می شود یا به صورت پارچه بافته می شود. با توجه به کاربرد فایبرگلاس، الیاف شیشه را می توان از انواع مختلف شیشه ساخت. این مقاله در مورد فایبر گلاس چیست و انواع آن + لیست قیمت و فروشندگان می‌باشد.

فایبرگلاس سبک، قوی و کمتر شکننده است. بهترین بخش فایبرگلاس توانایی آن در قالب گیری به اشکال مختلف پیچیده است. این تا حد زیادی توضیح می دهد که چرا فایبرگلاس به طور گسترده در وان حمام، قایق، هواپیما، سقف و سایر کاربردها استفاده می شود.
فایبر گلاس چیست و انواع آن کدامند

انواع و اشکال فایبرگلاس

بسته به مواد خام مورد استفاده و نسبت آنها برای ساخت فایبرگلاس، فایبر گلاس را می توان به انواع عمده زیر طبقه بندی کرد:

A-glass: لیوان به شیشه قلیایی نیز گفته می شود و در برابر مواد شیمیایی مقاوم است. به دلیل ترکیب الیاف شیشه A نزدیک به شیشه پنجره است. در برخی از نقاط جهان از آن برای ساخت تجهیزات فرآیندی استفاده می شود.

شیشه سی: شیشه سی مقاومت بسیار خوبی در برابر ضربه های شیمیایی دارد و به آن شیشه شیمیایی نیز می گویند.

E-glass: به آن شیشه برق نیز می گویند و عایق بسیار خوبی برای الکتریسیته است. شیشه AE: این شیشه مقاوم در برابر قلیایی است.

شیشه AE: این شیشه مقاوم در برابر قلیایی است.

شیشه S: به شیشه ساختاری نیز گفته می شود و به دلیل خواص مکانیکی آن شناخته شده است.

فایبرگلاس به اشکال مختلف برای کاربردهای مختلف تولید می شود که عمده ترین آنها عبارتند از:

نوار فایبرگلاس: نوارهای فایبرگلاس از نخ های الیاف شیشه تشکیل شده اند و به دلیل خاصیت عایق حرارتی خود شناخته شده اند.

این شکل از فایبرگلاس کاربردهای گسترده ای در ظروف بسته بندی، خطوط لوله داغ و موارد مشابه دارد.

پارچه فایبرگلاس: پارچه فایبر گلاس صاف است و در انواع مختلفی مانند نخ های الیاف شیشه و نخ های فیلامنت شیشه ای موجود است. به طور گسترده ای به عنوان سپر حرارتی، در پرده های آتش و غیره استفاده می شود.

طناب فایبرگلاس: طناب ها از نخ های الیاف شیشه بافته می شوند و برای اهداف بسته بندی استفاده می شوند.
فایبر گلاس چیست و انواع آن کدامند

خواص فایبرگلاس

استحکام مکانیکی: فایبرگلاس مقاومت ویژه ای بیشتر از فولاد دارد. بنابراین، از آن برای ایجاد عملکرد بالا استفاده می شود.

ویژگی های الکتریکی: فایبرگلاس حتی در ضخامت کم عایق الکتریکی خوبی است.

غیر قابل احتراق: از آنجایی که فایبرگلاس یک ماده معدنی است، به طور طبیعی غیر قابل احتراق است. این شعله را تکثیر نمی کند و پشتیبانی نمی کند. هنگام قرار گرفتن در معرض گرما، دود یا محصولات سمی منتشر نمی کند.

پایداری ابعادی: فایبرگلاس به تغییرات دما و رطوبت سنجی حساس نیست. ضریب انبساط خطی پایینی دارد. سازگاری با ماتریس های آلی: فایبرگلاس می تواند اندازه های مختلفی داشته باشد و توانایی ترکیب با بسیاری از رزین های مصنوعی و ماتریس های معدنی خاصی مانند سیمان را دارد.

عدم پوسیدگی: فایبرگلاس پوسیده نمی شود و تحت تأثیر جوندگان و حشرات قرار نمی گیرد.

هدایت حرارتی: فایبرگلاس رسانایی حرارتی پایینی دارد و در صنعت ساختمان بسیار مفید است.

نفوذپذیری دی الکتریک: این خاصیت فایبرگلاس آن را برای پنجره های الکترومغناطیسی مناسب می کند.
فایبرگلاس چیست و انواع آن کدامند

کاربرد فایبرگلاس در صنایع مختلف

مواد با عایق در دمای بالا یک مانع حرارتی موثر برای واشرهای صنعتی ایجاد می کنند.

از آنجایی که فایبرگلاس بادوام، ایمن و عایق حرارتی بالایی است، فایبرگلاس یکی از موادی است که به طور گسترده ای در واشرهای صنعتی ترجیح داده می شود. آنها نه تنها عایق بهتری ارائه می دهند بلکه به محافظت از ماشین آلات، صرفه جویی در انرژی و تضمین ایمنی نیروی کار حرفه ای کمک می کنند. شاید به همین دلیل است که فایبرگلاس به طور گسترده در صنایعی که در زیر آورده شده است استفاده می شود:

صنعت نوشیدنی: رنده فایبرگلاس در بسیاری از مناطق مانند خطوط بطری و در خانه های آبجو استفاده می شود.

کارواش: اخیراً از توری فایبرگلاس برای مقاومت در برابر زنگ زدگی و دادن رنگ کنتراست به مناطقی که قبلاً ممنوع به نظر می رسید استفاده می شود. داخل تونل کارواش را روشن می کند و باعث می شود ماشین تمیزتر از آنچه بود به نظر برسد.

صنایع شیمیایی: در این صنعت از توری فایبر گلاس برای ویژگی ایمنی ضد لغزش سطح شن جاسازی شده و ویژگی مقاوم شیمیایی ترکیبات مختلف رزین استفاده می شود. مواد شیمیایی مورد استفاده با رزین ها مطابقت دارند.

برج های خنک کننده: از آنجایی که برج های خنک کننده همیشه مرطوب هستند، باید از زنگ زدگی، خوردگی و سایر مسائل ایمنی محافظت شوند. به دلیل خواص عالی فایبرگلاس، در این برج ها به عنوان غربالگری برای دور نگه داشتن افراد و حیوانات از مناطق خطر استفاده می شود.

اسکله ها و اسکله ها: اسکله ها در اثر آب شور دریا خورده، زنگ زده و آسیب می بینند. بنابراین، در اینجا از فایبرگلاس برای محافظت استفاده می شود.

فرآوری غذا: در کارخانه های فرآوری گوشت مرغ و گاو، از رنده فایبرگلاس برای مقاومت در برابر لغزش و برای نگه داشتن خون استفاده می شود.

فایبرگلاس یا فایبرگلاس چیست؟

 فایبرگلاس یا فایبرگلاس نوعی پلاستیک تقویت شده با الیاف است که از الیاف شیشه ساخته شده است.

به همین دلیل، فایبرگلاس را به عنوان پلاستیک تقویت شده با شیشه یا پلاستیک تقویت شده با الیاف شیشه نیز می شناسند.

طبقه بندی فایبرگلاس چیست؟
فایبرگلاس چیست و انواع آن کدامند

فایبرگلاس نوعی پلاستیک تقویت شده با الیاف است که در آن فیبر شیشه پلاستیک تقویت شده است.

شاید به همین دلیل است که فایبرگلاس به عنوان پلاستیک تقویت شده با شیشه یا پلاستیک تقویت شده با الیاف شیشه نیز شناخته می شود. الیاف شیشه معمولاً به صورت یک ورق صاف می شود، به طور تصادفی مرتب می شود یا به صورت پارچه بافته می شود.

آیا فایبرگلاس نوعی پلیمر است؟

هنگام بحث در مورد یک ماده کامپوزیت، فایبرگلاس به معنای پلیمر تقویت شده با الیاف شیشه (FRP یا GFRP) است. کامپوزیت فایبر گلاس که از پلیمر به عنوان ماده پایه استفاده نمی کند، نمی تواند کامپوزیت FRP نامیده شود.

چند نوع فایبرگلاس وجود دارد؟

انواع فایبرگلاس انواع الیاف شیشه که A، C، D، E، Advantex، ECR، AR، R، S-2، M، T، Z نامیده می شوند، انواع الیاف (الیاف یا الیاف) هستند که بیشتر برای تشکیل مواد کامپوزیتی استفاده می شوند.

مواد کامپوزیتی که با استفاده از این الیاف شیشه ایجاد می شوند، عموماً به عنوان مواد فایبرگلاس نامیده می شوند.

بیشترین کاربرد فایبرگلاس چیست؟

فایبرگلاس چیست و مواد ظریف آن چگونه ... بزرگترین کاربرد فایبرگلاس عایق کاری و تقویت اجسام سبک وزن است.

اما مقدار کمی برای شفا استفاده می شود.

چه چیزی از فایبرگلاس قوی تر است؟

استحکام - قدرت.

اگرچه هر یک از این دو ماده به طور قابل ملاحظه ای قوی تر از فولاد است، فیبر کربن صنعتی بیش از 20 درصد قوی تر از بهترین فایبرگلاس است. فیبر کربن دارای نسبت استحکام به وزن تقریباً دو برابر فایبرگلاس است. برای اطلاعات بیشتر در مورد استحکام فیبر کربن، وبلاگ قبلی ما را بررسی کنید.

فایبرگلاس چگونه ساخته می شود؟

تولید الیاف شیشه تبدیل مواد خام مختلف (عمدتا بوروسیلیکات ها) در دمای بالا به مذاب همگن و به دنبال آن ساخت این مذاب به الیاف شیشه است.

2 نوع اصلی محصولات الیاف شیشه، نساجی و پشمی، با فرآیندهای مشابه تولید می شوند.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.